Actualité
Appels à contributions
3rd Transnational Opera Studies Conference (TOSC) (Paris)

3rd Transnational Opera Studies Conference (TOSC) (Paris)

Publié le par Romain Bionda (Source : Céline Frigau Manning)

[English below]

tosc@paris.2019 Appel à communications

3rd transnational opera studies conference
Paris 27-29 juin 2019

Fondé à Bologne en 2015 sur le modèle des congrès thématiques mondiaux (the Medieval and Renaissance Music Conference, Baroque Music Conference etc.), tosc@ propose une rencontre biennale rassemblant des chercheurs, des artistes et des passionnés d’opéra de tous les pays.

Ouvert, itinérant, conçu sans exclusive d’approches, de formes, de genres ni de périodes, le congrès tosc@ veut unir l’excellence et l’audace de la recherche contemporaine sur l'opéra.
Le congrès se déplace de ville en ville, encourageant la présence de contributeurs des pays hôtes, élargissant le cercle de ses participants et favorisant les rencontres entre les cultures et les sensibilités.
Il espère ainsi développer l’intérêt pour l’opéra parmi les jeunes chercheurs, qu’ils soient musicologues ou venus d’autres disciplines.

Les communications peuvent être présentées dans la (ou les) langue(s) du pays d’accueil ou en anglais. Toutes et tous sont invités à y prendre part, quel que soit leur statut professionnel.

Comme dans les congrès de ce genre, les frais sont à la charge des congressistes et des spectateurs, mais les droits d’inscription seront maintenus aussi faibles que possible.

Le nom de ce congrès est désigné par l’acronyme
T ransnational
O pera
S tudies
C onference
@
suivi de la ville d’accueil et de l’année.

TROISIÈME CONGRÈS : tosc@paris.2019
Après le succès des premières rencontres (tosc@bologna.2015 et tosc@bern.2017), la troisième édition du congrès tosc@ aura lieu à Paris, du 27 au 29 juin 2019.
La manifestation sera organisée par l’Université Paris 8, et accueillie à l’Opéra de Paris ainsi qu’à l’Institut national d’histoire de l’art, partenaires de tosc@paris.2019 avec la Bibliothèque nationale de France et le Musée du Louvre. Le congrès bénéficiera en outre de la participation de l’Opéra-Comique et du Centre Pompidou-Metz.
Le congrès sera placé au cœur des problématiques de la production vivante, et pourra mettre l’accent sur les échanges féconds entre chercheurs, artistes, spectateurs, professionnels du spectacle et acteurs moins connus du monde lyrique qui contribuent au rayonnement de l’opéra. Il sera aussi l’occasion de fêter les 350 ans de l’Opéra de Paris, et des temps forts y seront consacrés à l’Opéra de Paris et à son histoire.

Le Comité scientifique sera composé de :
Joy H. Calico (Vanderbilt University)
Georgia Cowart (Case Western Reserve University)
Céline Frigau Manning (Université Paris 8 – Institut universitaire de France)
Sarah Hibberd (University of Bristol)
Kordula Knaus (Universität Bayreuth)
Hervé Lacombe (Université Rennes 2)
Isabelle Moindrot (Université Paris 8)
Emanuele Senici (Sapienza - Università di Roma)
Céline Frigau Manning et Isabelle Moindrot seront en outre les organisatrices du congrès.

tosc@lab – L’ATELIER « RÉSUMÉS »
Annoncé lors de la première publication de l’Appel à communications en avril 2018, le tosc@lab s’est tenu en juin 2018 avec succès et a offert à celles et ceux qui le souhaitaient un accompagnement scientifique indépendant dans la formulation de leur proposition.

APPEL À COMMUNICATIONS
Plusieurs types de propositions seront accueillies :
- proposition de communication individuelle (20 minutes, suivies de 10 minutes de discussion) ;
- proposition de panel thématique (trois ou quatre communications, chacune de 20 minutes, suivie de 10 minutes de discussion – le comité se réservant d’accepter une ou plusieurs interventions séparées si le panel entier n’était pas retenu) ;
- proposition de table ronde (jusqu’à six intervenants, chacun.e exposant un positionnement bref sur la question, le tout suivi d'une discussion générale).

Les propositions peuvent porter sur tout sujet lié à l’opéra ou à d’autres formes de théâtre musical.

Des présentations performées ou aux formats atypiques sont bienvenues.

Les approches pourront être multiples, transversales et croisées : par le texte, la musique, la dramaturgie, la performance, la déclamation, la peinture, la scénographie, la danse, la mise en scène, les technologies de la scène, le cinéma, la photographie, la vidéo, la télévision, la radio, les arts numériques, mais aussi l’interprétation, la réception, l’historiographie, l’économie, l’écologie, ou encore à travers les liens entre l’opéra et la société, l’opéra et les média, l’opéra et les autres arts…

À la faveur des 350 ans de l’Opéra de Paris sont encouragées des propositions portant sur les institutions lyriques, leur histoire et leurs devenirs, et en particulier sur l’Opéra de Paris. Parallèlement, les mises en perspective transnationales retiendront particulièrement l’attention du comité. On appréciera des propositions engageant une réflexion sur les enjeux de l’opéra dans le monde.

On privilégiera les propositions explorant des enjeux problématisés, plutôt que les approches purement descriptives.
Les propositions peuvent être soumises en français, anglais, italien ou allemand.

Elles doivent comprendre :
- le nom complet ;
- le pays et l’institution ;
- l’adresse mail ;
- le titre de la communication ;
- un résumé.

Les résumés doivent prendre la forme suivante :
- communication individuelle : un résumé de 350 mots maximum ;
- panel thématique : un résumé général de 250 mots présentant les enjeux et objectifs de la séance et un résumé de chaque intervention individuelle (350 mots chacun) ;
- table ronde : un résumé général de 350 mots décrivant les objectifs de la session et donnant une brève description de chaque positionnement individuel.

En règle générale, un résumé scientifique doit énoncer clairement le sujet et la problématique de recherche, mis en contexte par un bref état des connaissances établies sur le sujet, présenter brièvement l’argument et l’orientation de la communication, et expliquer pourquoi le sujet et les résultats de cette recherche sont importants.
Les résumés devront donc comporter tous les éléments permettant au Comité scientifique d’évaluer la qualité et l’originalité de la problématique, l’apport de la recherche par rapport à la littérature scientifique existante, ainsi que son potentiel pour une présentation publique.

Les propositions doivent être soumises sous forme de pièces jointes sous format Word (« .doc » ou « .docx », et non pas « .pdf ») par mail à :
paristosc@gmail.com
le 30 septembre 2018 au plus tard.

Toute proposition donnera lieu à un accusé de réception par mail. Si la notification ne vous est pas parvenue dans un délai de six jours, merci de soumettre de nouveau votre proposition.
Tous les résumés seront anonymisés avant d’être expertisés par le Comité scientifique. Les résumés ne devront donc comporter aucune information qui permettrait de révéler l’identité de leurs auteurs (telle que “Comme je l’ai montré dans mon article…”).
Toutes celles et tous ceux qui auront soumis une proposition seront informé.e.s de l’issue du processus de sélection d’ici début janvier 2019.
En cas d’acceptation par le Comité scientifique, le résumé de la communication pourra faire l’objet de modifications en amont de la publication du programme.

DROITS D’INSCRIPTION
Les droits d’inscription seront pris en charge par les participant.e.s (présentant une communication ou assistant au congrès), selon l’usage des congrès internationaux. Le montant exact des droits dépendra en partie du nombre de participants, et sera confirmé au moment de la notification des résultats de la sélection. Il ne dépassera cependant pas 100 €, et inclura trois buffets au moins. Un effort particulier sera fait en direction des étudiants pour réduire leurs frais d’inscription.

LE PRIX tosc@paris.2019
Le Comité scientifique remettra un prix à la meilleure communication présentée par un.e jeune chercheur.se lors du congrès. Sont éligibles toutes les communications sélectionnées par le Comité et présentées par des candidat.e.s né.e.s après 1984.
Celles et ceux qui souhaitent candidater pour le prix devront soumettre la version finale de leur communication et l’adresser (accompagnée d’éventuels exemples musicaux, matériel iconographique, etc.) à paristosc@gmail.com  au plus tard le 20 mai 2019.
Le Prix tosc@paris.2019 sera décerné à l’issue de la manifestation (29 juin 2019) par Marco Beghelli (Università di Bologna), fondateur de la Transnational Opera Studies Conference et organisateur de la première édition (tosc@bologna.2015).
Le ou la gagnante sera invité.e à publier son travail sous forme d’article dans une grande revue internationale à comité de lecture, et convié.e à présenter une nouvelle communication en session plénière, à l’occasion de la quatrième édition de tosc@.

CALENDRIER
30 septembre 2018 : clôture de l’appel à communications
Début janvier 2019 : résultats de la sélection
20 mai 2019 : clôture des candidatures pour le Prix tosc@paris.2019
27-29 juin 2019 : congrès tosc@paris.2019

 

***

tosc@paris.2019 Call for papers

3rd transnational opera studies conference

Paris 27-29 june 2019

Founded in Bologna in 2015 on the model of other events that focus on a specific area of study (the Medieval and Renaissance Music Conference, Baroque Music Conference, etc.), tosc@ is a biennial meeting designed to give scholars, artists and opera lovers from different countries the opportunity to come together. 

Open to all approaches, forms, genres and periods, the tosc@ conference aims to unite the excellence and boldness of contemporary research on opera and musical theatre in general. 
The conference moves from place to place, encouraging the presence of contributors from the host countries, enlarging the circle of its participants and promoting encounters between cultures and sensibilities.
In this way it hopes to foster interest in opera studies in the younger generation of researchers, be they musicologists or scholars from other disciplines.

Papers may be given in the language(s) of the host country or in English. Everyone is invited to take part, regardless of their professional status.

As in other events of this kind, participants and spectators take responsibility for their own expenses; registration fees, however, are kept as low as possible.

The name of the conference is an acronym:
Transnational
Opera
Studies
Conference
@
with the final word referring to the host city.

THE THIRD CONFERENCE: tosc@paris.2019 
Following the success of the first two meetings (tosc@bologna.2015 and tosc@bern.2017), the third edition of the tosc@ conference will take place in Paris, France, from 27 to 29 June 2019. 

The event will be organised by the University of Paris 8, and hosted at the Opéra de Paris and the Institut national d’histoire de l’art, partners of tosc@paris.2019along with the Bibliothèque nationale de France and the Musée du Louvre. The conference will also benefit from the participation of the Opéra-Comique and the Centre Pompidou-Metz.

tosc@paris.2019 will engage directly with current theatrical production, encouraging fertile exchanges between researchers, artists, spectators, theatre professionals and other players of the operatic stage who contribute to its influence and success. It will also be an opportunity to celebrate the 350th anniversary of the Opéra de Paris, and special moments will be dedicated to the Opéra de Paris and its history.

The Programme Committee will consist of:
Joy H. Calico (Vanderbilt University)
Georgia Cowart (Case Western Reserve University) 
Céline Frigau Manning (Université Paris 8 – Institut universitaire de France)
Sarah Hibberd (University of Bristol) 
Kordula Knaus (Universität Bayreuth)
Hervé Lacombe (Université Rennes 2)
Isabelle Moindrot (Université Paris 8) 
Emanuele Senici (Sapienza - Università di Roma)
Céline Frigau Manning and Isabelle Moindrot are also the conference organizers.

tosc@lab – THE “ABSTRACTS” WORKSHOP
As announced in April 2018 upon the initial publication of the Call for Papers, the tosc@lab (abstracts workshop) was successfully held in June 2018 and provided an independent and academic guidance to participants wanting to improve their proposals.

CALL FOR PAPERS
The Programme Committee has now decided to welcome proposals in the following formats: 
- individual papers (20 minutes long, with 10 minutes for discussion);
- themed sessions (three or four papers, each 20 minutes long with 10 minutes for discussion – please note that the Committee reserves the right to accept one or several proposals on a separate basis even if the entire panel is not selected); 
- roundtable sessions (up to six people each giving a brief position paper, followed by a general discussion).

We invite submissions on any subject related to opera and other forms of musical and music theatre. 
Presentations which integrate performative aspects, or other atypical formats, are welcome.

Methodologies may be varied, traversing disciplines and perspectives: verbal text, music, drama, performance, interpretation, declamation, painting, scenography, dance, staging, stage technology, cinema, photography, video, television, radio, digital arts, as well as reception, historiography, economics, ecology, opera and society, opera and the media, opera and the other arts, etc. 

On the occasion of the 350th anniversary of the Opéra de Paris, proposals focusing on operatic institutions, their history and current perspectives, and in particular on the Opéra de Paris, are encouraged. Proposals that engage with the question of opera in a globalised world, as well as transnational perspectives, will also be of particular interest to the committee. 

Preference will be given to proposals that explore questions and problematics, rather than simply offering descriptive accounts.

Proposals may be submitted in English, French, German or Italian. They must include the following:
– author’s full name;
– country and institution;
– e-mail address;
– paper title;
– abstract.

Abstracts should be prepared as follows: 
- individual papers: maximum 350 words;
- themed sessions: a 250-word summary outlining the aims of the session and a 350-word abstract for each paper;
- roundtable sessions: a 250-word summary outlining the aims of the session, and a brief description of each position paper.

Typically, an academic abstract should include a clear statement of the topic and research question(s), contextualised within existing knowledge; a summary of the argument, evidence and conclusions; and an explanation of why the topic and findings are important.

Abstracts should thus include all necessary information that will allow the Programme Committee to evaluate the paper’s quality and originality and its potential as an oral presentation. 

Proposals must be submitted as attachments by email as a Word file (“.doc” or “.docx” – not “.pdf”) to: 

paristosc@gmail.com
by 30 September 2018


Everyone submitting a proposal will be sent a confirmation email; if you do not receive a notification within six days, please resend the proposal.
All abstracts will be anonymised before being evaluated by the Programme Committee. Do not to include any information in your abstract that could reveal your identity (such as “As I have shown in my earlier article…”).
All those who have submitted a proposal will be notified of the outcome by the beginning of January 2019.
Following acceptance by the Programme Committee, there will be an opportunity to revise abstracts before their publication in the conference programme.

FEES
As for other events of this kind, participants (speakers and spectators) will be required to pay for themselves.The precise registration fee will depend on the number of participants, and will be confirmed when the notification of accepted papers is sent; it will, however, be no more than €100, and will include three buffets. A special effort will be made for students in order to reduce their registration fees.

THE tosc@paris.2019 AWARD
The Programme Committee will offer an award for the best paper presented by a junior scholar at the conference. All those born after 1984, and whose papers are accepted for the conference, will be eligible.

Those who wish to be considered for this award must submit the final version of their paper to the Programme Committee (accompanied by any musical examples, images, etc.) to paristosc@gmail.comby 20 May 2019.

The tosc@paris.2019 award will be awarded at the end of the event (29 June 2019) by Marco Beghelli (Università di Bologna), founder of the Transnational Opera Studies Conference and organizer of the first edition (tosc@bologna.2015).
The winner will be invited to submit the oral presentation as a full article for publication in a prominent international peer-reviewed journal, and will be invited to present a new paper at a plenary session of the fourth edition of tosc@.

CALENDAR

  • 30 September 2018: Deadline for the candidates' submissions
  • Early January 2019: Announcement of the results
  • 20 May 2019: Deadline for submissions to the tosc@paris.2019award
  • 20 May-20 June 2019: Evaluation of young researchers' papers
  • 27-29 June 2019: tosc@paris.2019