FISIER
Fédération Internationale des Sociétés et Instituts pour l’Étude de la Renaissance
International Federation of Societies and Institutes for the Study of the Renaissance
Annual Symposium
Writing the Self in the Renaissance |L’Écriture de soi à la Renaissance
Johns Hopkins University | 26-27 April 2019
Hosted and Sponsored by the Singleton Center for the Study of Pre-Modern Europe
Friday 26 April | Vendredi 26 Avril
Gilman Hall 132
9:00am | Introduction
9:15am | Lecture | Conférence
Ullrich Langer(University of Madison-Wisconsin), There is No Self in Renaissance Lyric
10:45 | Break
11:00am | Panel Session 1 | Séance 1
Forms, genres and gender | Formes, genres et genre
Shane Butler(JHU, Classics) | Peter Knox (Case Western Reserve University) , Humanist Perspectives on the Self
Sharon Achinstein (JHU, English) Gendering the Self
12:30pm | Lunch Break
Macksey Seminar Room, Special Collections, Sheridan Libraries
1:30pm | Panel Session 2 | Séance 2
Organized by Renaissances(CSLF), Université Paris Nanterre
The Religious Context| L’écriture de soi en contexte religieux|
Véronique Ferrer(Université Paris Nanterre) L’exercice de soi dans l’écriture méditative
Nadia Cernogora (Université Paris Nanterre) Les contradictions de l’écriture de soi dans la poésie religieuse française de l’automne de la Renaissance.
Mathilde Bernard(Université Paris Nanterre)La construction de l'ethos de Jean Calvin à travers ses libelles.
Mathieu de La Gorce(Université Paris Nanterre)Qui est "je" dans le pseudo-éloge ? Le cas du Tableau des différends de la religion de Marnix de Sainte-Aldegonde
3:30pm | Break
4:00pm | Lecture | Conférence
Philippe Desan(University of Chicago), Moral Transgression and Exhibitionism in Montaigne
The lecture will include an exhibit of rare materials from JHU’s special collections. La conférence inclura une exposition de livres rares liés au sujet du colloque.
6:00 | FISIER Business Meeting | Assemblée Générale[Gilman Hall 479]
7:30pm | Dinner
Saturday 27 April | Samedi 27 Avril
Gilman Hall 132
9:30am Panel Session 4 | Séance 4
Interdisciplinary Approaches to Selfhood | Approches interdisciplinaire à l’écriture de soi
Eugenio Refini (JHU, GRLL) Staging the self: who sings what in early modern vocal music?
Stephen Campbell (JHU, Art History) Cellini, Michelangelo, and Embodied Selfhood
11:00am | Panel Session 5 | Séance 5
Organized by Société Canadienne d’études de la Renaissance
Travel literature and the self| L’écriture de soi dans le récit viatique|
Marie-Christine Gomez-Géraud(Université Paris Nanterre) Les incertitudes du je voyageur. Quelle expression du sujet en première modernité dans le récit viatique ?
Luc Vaillancourt(Université du Québec à Chicoutimi), « Des Sauvages » de Champlain : ce que l’autre révèle de soi.
Catherine Broué (Université du Québec à Rimouski) Écriture de soi et dissidence : L’exploration du Mississippi (1678-1687) et sa mise en texte par Hennepin, Minet et Joutel.
12:30pm | lunch break
1:30pm | Panel Session 5 | Séance 5
Organized by Atelier XVIesiècle, Sorbonne University, Paris
L’écriture de soi et la question des genres| Forms and Genres
Anne-Pascale Pouey-Mounou(Sorbonne Université) Title TBA
Caroline Trotot(Université Paris-Est Marne-la-Vallée) Les Mémoires de Marguerite de Valois, Figures littéraires de la représentation de soi dans le monde des derniers Valois.
Blandine Perona(Université de Valenciennes), Declamatio et représentation du sujet de Henri-Corneille Agrippa à Montaigne
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A common trope in scholarship is that the Renaissance invented the modern notion of identity. Within this narrative, the invention of the “self” is usually singled out as one of the most important achievements of Renaissance culture. Seminal studies such as Greenblatt’s Renaissance Self-Fashioning (1980) contributed to enlighten the many ways in which authors, artists, and philosophers found new communicative tools to construct and stage their “self.” More recently, works such as Charles Taylor’s Sources of the Self: The Making of the Modern Identity(1992), Thierry Wanegffelen’s Le Roseau pensant. Ruse de la modernité occidentale (2010), and Marie-Clarté Lagrée’s «C'est moy que je peins»: Figures de soi à l'automne de la Renaissance(2012) have widened our understanding of the new status acquired by the “self” in the Renaissance. However, the way in which the notion of the self and the notion of identity were shaped in the period remain controversial and difficult to seize. The primary aim of this symposium is to reconsider our current assumptions about the emergence of the self as a category of thought in the Renaissance through the analysis and discussion of texts and other relevant sources from the period. Lectures and panels will focus on the ways in which the category was used, described, performed, denied.
Certains historiens considèrent que la modernité renaissante a favorisé « l’émergence du sujet ». Mieux, la construction de l’individu est souvent présentée comme l’une de ses réalisations majeures. De nombreux travaux, comme ceux de Stephen Greenblatt, Renaissance Self-fashioning (1980), ou plus récemment les études de Charles Taylor, Sources of the Self: The Making of the Modern Identity(1992), de Thierry Wanegffelen, Le Roseau pensant. Ruse de la modernité occidentale (2010), de Marie-Clarté Lagrée, «C'est moy que je peins»: Figures de soi à l'automne de la Renaissance (2012)se sont intéressés au statut du sujet à la Renaissance d’un point de vue historique, philosophique et littéraire. La question ne laisse pourtant pas de poser problème d’un point de vue épistémologique. Ce colloque se propose de reconsidérer les approches critiques du sujet à travers le prisme de l’écriture. Les conférences et les différentes sessions s’attacheront conjointement à l’examen des sources et aux textes théoriques pour repenser la notion problématique de sujet.
Organising institutions/Institutions organisatrices : FISIER, Singleton Center for the Study of Pre-Modern Europe(Johns Hopkins University), Groupe de recherche sur les Renaissances(Université Paris Nanterre-CSLF), Atelier XVIesiècle (Sorbonne Université), Société Canadienne d’études de la Renaissance, Montaigne Studies (University of Chicago)
Co-sponsors at Johns Hopkins University: Alexander Grass Humanities Institute; Department of German and Romance Languages and Literatures; Department of Classics; Winston Tabb Special Collections Research Center; Virginia Fox Stern Center for the History of the Book in the Renaissance.
Contacts : Eugenio Refini (erefini1@jhu.edu) et Véronique Ferrer (vferrer@parisnanterre.fr)